Łączna liczba wyświetleń

piątek, 11 stycznia 2013

SIENA - PERŁA ŚREDNIOWIECZA

Pomyślałem sobie że czas zabrać Państwa na kolejną wycieczkę. Dzisiaj odwiedzimy średniowieczną perełkę czyli Sienę. To stare etruskie miasto miało pecha w postaci groźnego i potężnego w owych czasach konkurenta jakim była Florencja. Przez kilkaset lat toczono wojny między Sieną a Florencją a szala przechylała się raz w jedną raz w drugą stronę aż do połowy wieku XVI kiedy to Republika Sieneńska poddała się władcy Florencji Cosimo I i została przez nią zdominowana. Od tego czasu rozwój miasta był przez Florencję celowo hamowany aby zbytnio nie urosło w siłę. Może to i dobrze bo zachowała w ten sposób przepiękny sredniowieczny wygląd. Kilka razy byłem w Sienie ale nigdy na dłużej więc nie miałem możliwości obejrzenia wszystkiego co jest warte obejrzenia , jednak wspomnienia spaceru po PIAZZA DEL CAMPO czy widok bodaj najpiękniejszej w Italii  katedry pozwala mi sądzić że kiedyś pojadę tam celowo.

zdjęcie nie jest moją własnościa



zdjęcie nie jest moją własnością


Centralnym punktem miasta jest Piazza del Campo , przepiękny plac w kształcie wachlarza wybrukowany cegłą i marmurem. Nad placem góruje TORRE DEL MANGIA strzelista wieża do której przylega PALAZZO PUBLICO z jedną z najlepszych toskańskich galerii sztuki. Jeżeli nie mamy ochoty wspinać sie na wieżę ani oglądać dzieł sztuki w galerii możemy zasiąść przy stoliku w jednej z kawiarenek i smakować średniowieczny charakter miasta. Szczególnie piękny jest wieczorem.



zdjęcie nie jest moją własnością


zdjęcie nie jest moją własnościa
 Wspomniałem o sieneńskiej katedrze. W odróżnieniu od florenckiej Duomo , która jest trochę surowa , Duomo w Sienie aż bije po oczach bogactwem dzieł sztuki , fresków , rzeźb i przepięknej marmurowej posadzki. W katedrze możemy obejrzeć dzieła takich twórców jak Rafael Santi , Michelangelo Buonarroti , Ghiberti czy Donatello a kazalnica wykonana przez Nicolę Pisano , ozdobiona płaskorzeźbami ukazującymi życie Chrystusa to rzeźbiarskie arcydzieło.

zdjęcie nie jest moją własnością



zdjęcie nie jest moją własnością


Wracamy na Piazza del Campo które słynne jest także z innego powodu. To na tym placu dwa razy do roku 2 lipca i 16 sierpnia odbywa się słynny wyścig IL PALIO. Na usypanym wokół placu torze jeźdźcy , przedstawiciele contrad czyli dzielnic ,  ubrani w sredniowieczne stroje trzy razy okrążają plac w gonitwie w której obowiązuje jedna reguła, nie wolno łapać za cugle cudzego konia , poza tym wszystkie chwyty dozwolone. Formuła wyścigu powoduje że to dość niebezpieczna zabawa biorąc pod uwagę fakt że jeździ się na oklep.
Sam wyścig twa zaledwie kilkadziesiąt sekund ale przygotowania do niego trwają całymi tygodniami.  Ulice przemierzają kolorowe orszaki z flagami rywalizujących w wyścigu contrad z doboszami walącymi w bębny. Jednakże to co dzieje sie w dniu wyścigu to istne szaleństwo. Jakbyśmy znaleźli się w innej epoce. Na ulicach rozstawione są stoły przy których do późnych godzin nocnych jedni będą celebrować zwycięstwo a reszta rozpamiętywać porażkę w tym naprawdę prestiżowym dla sieneńczyków wyścigu. W wyścigu który ja miałem okazję oglądać wygrała contrada " Pantera "

zdjęcie nie jest moją własnościa
zdjęcie nie jest moją własnością

zdjęcie nie jest moją własnościa

flagi contrad ( dzielnic )

Zwyciężyła contrada Pantera

Zwycięski koń i dżokej

Porozstawiane stoły biesiadne

Tłumy na placu

Nie można nie wspomnieć iż ze Sieny z pochodzi słynne " Panforte di Siena " czyli ni to ciasto ni to piernik z olbrzymią ilością migdałów , orzechów i innych bakalii.

zdjęcie nie jest moją własnością

a z połozonego nieopodal miasteczka Montalcino pochodzi wyśmienite wino Brunello di Montalcino




Pozostaje mi tylko zaprosić do odwiedzenia Sieny przepięknego , toskańskiego miasta tak kultywującego stare średniowieczne tradycje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz